imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Тази статия не е обновявана повече от година. Имайте предвид, че съдържанието може да не е вече актуално.

40 години неспирна иновация: Честит рожден ден, Apple!


Както и да се опитаме да обрисуваме историята на Apple в една статия, думите няма да стигнат. 40 години са огромен отрязък от време – особено когато си компанията, известна с иновативния си подход към абсолютно всичко. За четири десетилетия Apple създаде не просто изящни продукти, които да разгърнат цели пазарни ниши. Технологичният колос се издигна като бранд, надминаващ чисто икономическото, и навлизащ в социокултурната сфера на съвременния живот. Тим Кук и колегите му формират най-скъпата компания на света, но истински важното тук е друго: неспирното взиране в следващата иновация, която да разтърси света на потребителите.

Началото на едно грандиозно пътешествие: 1 април 1976

Датата изглежда хумористично, но няма нищо шеговито в настроението на Стив Джобс, Стив Возняк и Роналд Уейн, които основават Apple именно на 1 април през далечната 1976 г. Девет месеца по-късно Уейн ще продаде своя дял от новоустроената компания за 800 долара и технологичният феномен, който познаваме сега, ще остане в ръцете на дуото Джобс и Возняк.

Началото на Apple - Стив Джобс и Стив Возняк

И ако сме писали за някои рекорди, поставени от Apple напоследък, ранните години на Купертино са не по-малко впечатляващи. Нека го поставим така: Apple отбелязва годишен ръст от 533% още в първите пет години от съществуването си, достигайки до 118 милиона долара годишни продажби.

И това се дължи на…

Създавайки една цяла потребителска ниша: Apple II

Apple II е първият компютър, който „Стив дуото“ пуска на масовия пазар. Продажбата на устройството започва през юни 1977 година, точно дванайсет месеца след Apple I. Дизайнът е поверен на Возняк, а възможностите, които компютърът предлага, ще служат на цяло едно поколение като способ за програмиране и разкриване на света на технологиите.

Именно Apple II е крайъгълният камък за формирането на пазара на персоналните компютри. Продуктът изстрелва Купертино като бранд, който е нещо повече от временна поява на технологичния пазар. Дълголетието му също е завидно – той просъществува до далечната 1993 година, когато Джобс и Возняк слагат край на едно легендарно устройство.

Късният Apple IIc
Късният Apple IIc

Напомняме ви, че ако изпитвате Apple II носталгия, може да се върнете назад във времето с тези редки програми и игри, предназначени за него.

Името, което ще се превърне в истински култ: Macintosh

Понякога започваме неща, чиито пълен потенциал няма как да си представим. Сигурно точно така са се чувствали Джобс и Возняк, когато през 1984 г. пускат на пазара Macintosh. Устройството се появява с гръм и трясък. Телевизионната му реклама е на стойност 1,5 милиона долара и е режисирана не от друг, ами от Ридли Скот. Спотът е определен като „шедьовър“, „проблясък на гения“ и множество други суперлативи.

Самият компютър е първият такъв за масова употреба и популяризира мишката като жизненоважно допълнение.

Хаотични години и борба за запазване на пазарни позиции

Едва година след появата на Macintosh в Apple ще се развихри един от най-известните скандали в света на технологичните корпорации. Между Стив Джобс и главният изпълнителен директор на компанията Джон Скъли избухва противоречие, което излиза извън контрол. В крайна сметка Джобс е принуден да напусне компанията и основава своята собствена NeXT още същата година. Стив Возняк също се оттегля.

Джобс и Скъли: схватка, която ще разтърси света на Apple

Следващите години са изключително трудни за компанията. Губейки позиции от конкурентите си, ръководството налага диверсификация на Macintosh – предлагайки три по-евтини и достъпни за обикновения потребител модела (Classic, LC и Ilsi). 

Въпреки всичко, липсата на Стив Джобс се усеща неимоверно много. Преди сме ви запознавали с някои от неуспешните продукти в историята на AppleЩе забележите, че известно количество от тях са плод точно на това хаотично десетилетие – до завръщането на Джобс през февруари 1997 година.

Брандът, задвижил иновацията на едно ново хилядолетие

Не сме сигурни дали може да опишем това, което Apple постигна с идването на новото хилядолетие. От Купертино реализираха множество революции в най-различни сегменти на технологичния пазар.

През 2001 г. се появява iPod, който преосмисля понятието „музикален плейър“ и поставя стандарт, към който всички конкуренти да трябва да се напасват. Дебютант в тази сфера, Apple засенчи с лекота установени играчи от ранга на Sony.

Но безспорният „най“ момент се случва на 9 януари 2007 г. Спокоен и замислен, в типично негов стил, Стив Джобс представя на публиката iPhone: устройството, което оформя смартфон индустрията такава, каквато я познаваме. В случай, че сте любопитни, припомняме нашата статия, проследяваща 9-годишната история на любимия ни смартфон.

Какво пък може да кажем за iPad, задвижил таблетната индустрия с появата си на 3 април 2010 г.? Или пък за MacBook лаптопите във всичките им разновидности – от лекия, предназначен за бизнес хора MacBook Air до мощността на Pro?

Зад всички гениални решения на Apple стои един сложен процес от харизмата и подхода на Стив Джобс, невероятната дизайн култура на Купертино и редица други фактори.

Apple в траур и началото на една нова ера

Есенната меланхолия на 5 октомври 2011 г. донася една новина, която ще разтърси не само Купертино, а целият технологичен свят. Стив Джобс е починал, загубил тежката битка срещу рак на панкреаса, едва на 56 години. Смъртта му настъпва няма и три месеца след оттеглянето на гения от поста на главен изпълнителен директор на Apple.

Поменът за Стив Джобс е отбелязан от хора от целия свят. Снимка: The Atlantic

Новият лидер на Купертино се казва Тимъти Доналд Кук, но впоследствие всички го познаваме като Тим Кук. Подходът му към лидерството той описва като „Хора, гъвкавост, стратегия и изпълнение – ако нацелите тези неща по точния начин, светът е едно прекрасно място“.

Няма съмнение, че Кук е повече от достоен наследник на Джобс начело на най-скъпата компания в света. Своята увереност относно как точно трябва да изглежда Apple и отношението на компанията към потребителите той доказа и в нашумялата схватка с ФБР съвсем наскоро.

С поглед, вперен в бъдещето на технологичните възможности

Какво може да очакваме от Apple в идните години? Отговорът тук е повече от сложен, защото никога не може да знаем какво се върти в главата на Тим Кук и колегите му.

Единственото, с което разполагаме, са теории и слухове. Най-нашумяла тема е Apple Car, за която и Тим Кук намеква в някои свои изказвания. Не е изключено да видим и Apple-брандирано медицинско устройство.

За купертинци сякаш е вързан в кърпа и най-значимият дял от все още младия пазар на смарт часовниците. Тук Apple Watch се установи като безспорен лидер само за година, с тенденция това да е само началото.

С нетърпение очакваме всяка следваща стъпка на компанията от Купертино – колкото и ситна крачка да бъде тя. За 40 години Apple е показала на потребители и критици едно нещо по особено ясен начин: иновацията е безспирен процес и Купертино желае да бъде нейн център.

Честит юбилей, Apple!

Koleda article
Apple Inc. (AAPL)

Прочетохте ли това?

„Човек се стреми към невъзможното, знаейки, че накрая то ще се превърне във възможно“

Това е част от философията на датските майстори на висококачественото аудио от Bang & Olufsen.