Apple-1987-cover

40 години неспирна иновация: Честит рожден ден, Apple!

#Новини
2016. 04. 01.

Както и да се опитаме да обрисуваме историята на Apple в една статия, думите няма да стигнат. 40 години са огромен отрязък от време – особено когато си компанията, известна с иновативния си подход към абсолютно всичко. За четири десетилетия Apple създаде не просто изящни продукти, които да разгърнат цели пазарни ниши. Технологичният колос се издигна като бранд, надминаващ чисто икономическото, и навлизащ в социокултурната сфера на съвременния живот. Тим Кук и колегите му формират най-скъпата компания на света, но истински важното тук е друго: неспирното взиране в следващата иновация, която да разтърси света на потребителите.

Началото на едно грандиозно пътешествие: 1 април 1976

Датата изглежда хумористично, но няма нищо шеговито в настроението на Стив Джобс, Стив Возняк и Роналд Уейн, които основават Apple именно на 1 април през далечната 1976 г. Девет месеца по-късно Уейн ще продаде своя дял от новоустроената компания за 800 долара и технологичният феномен, който познаваме сега, ще остане в ръцете на дуото Джобс и Возняк.

Началото на Apple - Стив Джобс и Стив Возняк

И ако сме писали за някои рекорди, поставени от Apple напоследък, ранните години на Купертино са не по-малко впечатляващи. Нека го поставим така: Apple отбелязва годишен ръст от 533% още в първите пет години от съществуването си, достигайки до 118 милиона долара годишни продажби.

И това се дължи на…

Създавайки една цяла потребителска ниша: Apple II

Apple II е първият компютър, който „Стив дуото“ пуска на масовия пазар. Продажбата на устройството започва през юни 1977 година, точно дванайсет месеца след Apple I. Дизайнът е поверен на Возняк, а възможностите, които компютърът предлага, ще служат на цяло едно поколение като способ за програмиране и разкриване на света на технологиите.

Именно Apple II е крайъгълният камък за формирането на пазара на персоналните компютри. Продуктът изстрелва Купертино като бранд, който е нещо повече от временна поява на технологичния пазар. Дълголетието му също е завидно – той просъществува до далечната 1993 година, когато Джобс и Возняк слагат край на едно легендарно устройство.

Късният Apple IIc
Късният Apple IIc

Напомняме ви, че ако изпитвате Apple II носталгия, може да се върнете назад във времето с тези редки програми и игри, предназначени за него.

Името, което ще се превърне в истински култ: Macintosh

Понякога започваме неща, чиито пълен потенциал няма как да си представим. Сигурно точно така са се чувствали Джобс и Возняк, когато през 1984 г. пускат на пазара Macintosh. Устройството се появява с гръм и трясък. Телевизионната му реклама е на стойност 1,5 милиона долара и е режисирана не от друг, ами от Ридли Скот. Спотът е определен като „шедьовър“, „проблясък на гения“ и множество други суперлативи.

Самият компютър е първият такъв за масова употреба и популяризира мишката като жизненоважно допълнение.

Хаотични години и борба за запазване на пазарни позиции

Едва година след появата на Macintosh в Apple ще се развихри един от най-известните скандали в света на технологичните корпорации. Между Стив Джобс и главният изпълнителен директор на компанията Джон Скъли избухва противоречие, което излиза извън контрол. В крайна сметка Джобс е принуден да напусне компанията и основава своята собствена NeXT още същата година. Стив Возняк също се оттегля.

Джобс и Скъли: схватка, която ще разтърси света на Apple

Следващите години са изключително трудни за компанията. Губейки позиции от конкурентите си, ръководството налага диверсификация на Macintosh – предлагайки три по-евтини и достъпни за обикновения потребител модела (Classic, LC и Ilsi). 

Въпреки всичко, липсата на Стив Джобс се усеща неимоверно много. Преди сме ви запознавали с някои от неуспешните продукти в историята на AppleЩе забележите, че известно количество от тях са плод точно на това хаотично десетилетие – до завръщането на Джобс през февруари 1997 година.

Брандът, задвижил иновацията на едно ново хилядолетие

Не сме сигурни дали може да опишем това, което Apple постигна с идването на новото хилядолетие. От Купертино реализираха множество революции в най-различни сегменти на технологичния пазар.

През 2001 г. се появява iPod, който преосмисля понятието „музикален плейър“ и поставя стандарт, към който всички конкуренти да трябва да се напасват. Дебютант в тази сфера, Apple засенчи с лекота установени играчи от ранга на Sony.

Но безспорният „най“ момент се случва на 9 януари 2007 г. Спокоен и замислен, в типично негов стил, Стив Джобс представя на публиката iPhone: устройството, което оформя смартфон индустрията такава, каквато я познаваме. В случай, че сте любопитни, припомняме нашата статия, проследяваща 9-годишната история на любимия ни смартфон.

Какво пък може да кажем за iPad, задвижил таблетната индустрия с появата си на 3 април 2010 г.? Или пък за MacBook лаптопите във всичките им разновидности – от лекия, предназначен за бизнес хора MacBook Air до мощността на Pro?

Зад всички гениални решения на Apple стои един сложен процес от харизмата и подхода на Стив Джобс, невероятната дизайн култура на Купертино и редица други фактори.

Apple в траур и началото на една нова ера

Есенната меланхолия на 5 октомври 2011 г. донася една новина, която ще разтърси не само Купертино, а целият технологичен свят. Стив Джобс е починал, загубил тежката битка срещу рак на панкреаса, едва на 56 години. Смъртта му настъпва няма и три месеца след оттеглянето на гения от поста на главен изпълнителен директор на Apple.

Поменът за Стив Джобс е отбелязан от хора от целия свят. Снимка: The Atlantic

Новият лидер на Купертино се казва Тимъти Доналд Кук, но впоследствие всички го познаваме като Тим Кук. Подходът му към лидерството той описва като „Хора, гъвкавост, стратегия и изпълнение – ако нацелите тези неща по точния начин, светът е едно прекрасно място“.

Няма съмнение, че Кук е повече от достоен наследник на Джобс начело на най-скъпата компания в света. Своята увереност относно как точно трябва да изглежда Apple и отношението на компанията към потребителите той доказа и в нашумялата схватка с ФБР съвсем наскоро.

С поглед, вперен в бъдещето на технологичните възможности

Какво може да очакваме от Apple в идните години? Отговорът тук е повече от сложен, защото никога не може да знаем какво се върти в главата на Тим Кук и колегите му.

Единственото, с което разполагаме, са теории и слухове. Най-нашумяла тема е Apple Car, за която и Тим Кук намеква в някои свои изказвания. Не е изключено да видим и Apple-брандирано медицинско устройство.

За купертинци сякаш е вързан в кърпа и най-значимият дял от все още младия пазар на смарт часовниците. Тук Apple Watch се установи като безспорен лидер само за година, с тенденция това да е само началото.

С нетърпение очакваме всяка следваща стъпка на компанията от Купертино – колкото и ситна крачка да бъде тя. За 40 години Apple е показала на потребители и критици едно нещо по особено ясен начин: иновацията е безспирен процес и Купертино желае да бъде нейн център.

Честит юбилей, Apple!

Добави коментар