Apple-2016-Q2

Резултатите от Apple Q2: първи спад в приходите от 2003 г. насам

#Новини
2016. 04. 27.

Преди около месец приключи второто тримесечие на финансовата година за Apple. Тази нощ от компанията обявиха резултатите, които белязаха края на някои исторически тенденции. Вижте подробностите тук.

Q2 2016 за Apple обхваща месеците от януари до март 2016 г. За този период компанията от Купертино е регистрирала приходи от продажби в размер на $50.6 млрд, в сравнение с $58.01 млрд за същия период на миналата година, което представлява спад от 13%. Нетната печалба също е намаляла – от $13.57 млрд за Q2 2015 на $10.5 млрд за Q2 2016, а брутният марж е спаднал от 40.8% на 39.4%.

Трите основни категории продукти – iPhone, iPad и Mac, също са се представили по-зле в сравнение със същия период на миналата година. Нека ги разгледаме категория по категория.

iPhone

iPhone6sBatteryМежду януари и март 2016 г. са продадени 51.2 млн iPhone-а. Това означава спад от 16% в сравнение със същия период на миналата година, когато към търговската мрежа по света се отправиха 61 млн. Apple смартфона. Това е най-големият годишен спад, откакто iPhone се появи на пазара през 2007 година.

Все пак има и някои оптимистични нотки в тези цифри, които не включват продажбите на новия iPhone SE, за който Тим Кук сподели, че е “срещнал отлична реакция от потребителите”. Финансовият директор Лука Маестри обяви резултатите от проучване, сочещи че 78% от корпоративните клиенти, смятащи да закупят смартфони през следващото тримесечие, са се ориентирали към iPhone.

iPad

iPad-air-2 (1)Както и преди сме отбелязвали, през последните години продажбите на iPad продължават да вървят стремглаво надолу. Това тримесечие не е изключение, като от Apple регистрират 10.25 млн продадени таблета, в сравнение с 12.6 млн през същия период на миналата година, или спад от цели 19%. Надяваме се, че iPad няма да последва участта на iPod и постепенно да премине в категорията “Други” при обявяване на финансовите резултати.

Слава Богу, за сега няма такива изгледи, тъй като Тим Кук сподели, че очаква следващото тримесечие (в което ще бъде отразена и появата на iPad Pro 9.7’’) за пръв път от доста време насам да донесе подобрение в резултатите за таблетите на Apple. Потребителското удовлетворение от iPad Air 2 е 97%, според проучване на 451 Research, а 94% от корпоративните клиенти са задоволени от своя iPad в бизнес средата си. Тези цифри обаче едва ли са предпоставка за закупуване на нов таблет, особено след като старият още функционира перфектно.

Mac

Apple-MacBook-megbizhatosag-cover-746x419На фона на продължаващия срив в глобалния РС пазар, продажбите на Mac компютрите спадат с 12% – от 4.5 млн на 4 млн броя. Въпреки това, компютрите на Apple печелят пазарен дял от своите конкуренти, а повече от половината потребители, закупили Mac през тримесечието, са нови за OS X платформата (този процент достига цели 80% в Китай).

Apple Watch

apple_watchApple отново не сподели колко смарт часовника е продала компанията. Все пак Тим Кук и Лука Маестри заявиха, че продажбите за тримесечието са в съответсвие с техните очаквания, както и, че, за първата си година на пазара, Apple Watch е продал повече бройки, отколкото първия iPhone през 2007 г. Кук определи бъдещето пред Apple Watch като “вълнуващо”, а Маестри каза, че часовникът е наличен в 60 държави, сред които, за съжаление, все още не е България.

Услуги

App-Store-uj-rekord-coverПриходите от услуги са “бялата лястовица” на резултатите от Q2 2016 за Apple. Увеличението в приходите от тази категория, които се равняват на $6 млрд, е в размер на 20%. App Store и Apple Music продължават да вървят напред, а магазинът за приложения достига върхови приходи в историята си, бележейки ръст от 35%. Очевидно, 1 млрд активни Apple устройства, няма как да не носят постоянни приходи на компанията.

Това което, можем да кажем като основен извод от резултатите от Q2 е, че Apple се превръща в жертва на собствения си успех. След най-успешното тримесечие в историята на компанията и колосалния успех на iPhone 6, приходите за 2015 г достигнаха невиждани висоти. Apple дори надмина Gazprom и се превърна в най-скъпата компания на планетата. Това постави компанията от Купертино в своя собствена категория и вдигна очакванията на специалистите. В тази светлина резултатите от Q2 2016 не са особено впечатляващи, но, каквото и да си говорим, по принцип тримесечие с приходи от $50.6 млрд. и печалба от $10.5 млрд трудно би могло да бъде определено като незадоволително…

Накрая ви представяме традиционните таблици с резултатите от Q2 по категории и географското разпределение на продажбите на Apple за тримесечието, които колегите от Macstories са направили.

Приходите на Apple през последните 13 тримесечия
Приходите на Apple през последните 13 тримесечия (в млрд. долари)
Продажбите на iPhone през последните 13 тримесечия
Продажбите на iPhone през последните 13 тримесечия (в млн. броя)
Продажбите на iPad през последните 13 тримесечия
Продажбите на iPad през последните 13 тримесечия (в млн. броя)
Продажбите на Mac през последните 13 тримесечия
Продажбите на Mac през последните 13 тримесечия (в млн. броя)
Приходите на Apple от услуги през последните 13 тримесечия
Приходите на Apple от услуги през последните 13 тримесечия (в млрд. долари)
Приходите на Apple по продукти
Приходите на Apple по продукти
Приходите на Apple за Q2 по географски регион
Приходите на Apple за Q2 по географски регион
Добави коментар