Колони Bang & Olufsen

Bang & Olufsen: Историята на едни истински аудио виртуози от Дания

#Новини
2016. 03. 09.

Свен Олуфсен и Петер Банг основават Bang & Olufsen през 1925 г. – по подобие на историята за създаването на Apple, в таванска работилница за конструкция на радио приемници. Самата компания обаче излиза наяве чак през 60-те години на XX век.

Да се върнем в 50-те на XX век. Тогава именити дизайнери, като Арне Якобсен, започват да експериментират с нови материали и цветове. Така те поставят началото на  нова модна вълна в производството на мебели. Всичко преминава към лъскавина, семплост и красота – нещо, което важи и до днес. Сред изобилието на експонатите, представени на различните изложби на техника и мебели, обаче липсва един фундаментален компонент:

Никой не произвежда модерни кутии за радиоприемници.

Bang & Olufsen основателите.
Петер Банг (вдясно) и Свен Олуфсен (вляво). Снимка на Алистър Уайпър.

Нуждата от преосмисляне на цяла една аксесоарна сфера

Този факт принуждава организаторите на изложбите да презентират експонати със сравнително остарял за това време дизайн, контрастиращи на новата вълна в мебелировка. В подобни условия, едно нещо става ясно: време е за основно преосмисляне на аксесоарната сфера.

Банг и Олуфсен се присъединяват към мнозина производители на радиоприемници, приемайки предизвикателството. Двамата прекарват няколко години в изследване и работа с дизайнери и архитекти, за да проектират изделия, които да са колкото функционални, толкова и визуално привлекателни. Този подход може да е водещ в наши дни, но по онова време е бил повече от новаторски.

През онези години са създадени продукти, като  Beolab 5000 (1967 г.), който представлява звуков услилвател, създаден от Якоб Йенсен. Йенсен настоявал компанията да изработи продукт, висок едва 7 сантиметра.  Аудио оборудването тогава се е славило със своя обем, но  Йенсен изискал иновация… и инженерите изпълнили заръката. Резултатът бил налице – минималистично оборудване, което в наши дни въобще няма да изглежда странно във всекидневната.

Beolab 5000 на Bang & Olufsen.
Минималистичният Beolab 5000

Създатели на идеи, на които поколения потребители предано се наслаждават

„Инженерите  в Банг и Олуфсен са изключително иновативни“ , споделя Ойвинд Слаато на Алистър Уайпър – фотографът, който прави изследване на Bang & Olufsen за книгата си „The Art of Impossible: The Bang & Olufsen Story“ („Невъзможното изкуство: Историята за Банг и Олуфсен“).

Името на книгата произлиза от твърдението на Слаато за Bang & Olufsen:

„Когато покажеш нещо изключително на слаб инженер, той ще каже, че това е невъзможно. Това са убийци на идеи. В Bang & Olufsen има създатели на идеи.“

Уайпър се специализира в заснемането на големи машини и индустриални площи. Той живее в Дания, родината и на обекта на неговото изследване. В предисторията на книгата си той отбелязва, че е облагодетелстван с неограничена свобода на изследване, фотографиране, интервюта и споделяне на впечатления какво става зад кулисите на Bang & Olufsen.

dizainer

Компанията има репутация на производител, създаващ луксозно аудио оборудване с изтънчено и кристално чисто  звучене – следователно и стоките им са доста скъпи. В днешни времена, това би било проблем, поради високата конкуренция и навикът на потребителите да предпочитат цената пред качеството на звука. Въпреки това, Bang & Olufsen оцеляват на пазара и до ден-днешен, задържайки верните си последователи до последно през изменящите се времена.

Зад кулисите на Bang & Olufsen

Достъпът на Уайпър (такъв, какъвто никога не може да се придобие в по-енигматична компания като Apple) разкрива възможно най-щателния подход на компанията към всички  Bang & Olufsen прототипи.

Дизайнерите много често прибягват до изработката от материали като дърво, картон, пяна, текстил… дори и eмблематичните кубчета Лего при разработката на аудио продуктите.

Главният дизайнер Йенсен прави 42 вариации на модела Beomaster 2400.

„От жизнена важност е да вземем правилните решения,“ разкрива той на Уайпър преди смъртта си през 2015 г. „Има един стар трик, когато изработваш модел. Вечерта го оставяш на бюрото си и отиваш да си легнеш. На сутринта, като станеш и го видиш на дневна светлина, разполагаш точно със седем секунди да прецениш дали е завършен или не. Сам трябва да го прецениш, разбереш…и промениш.“

Лего и Bang & Olufsen.

Стандартното тестване на продуктите остава ключов фактор при дейността на Bang & Olufsen и до този момент. Компанията тества чистотата на звука в специална централа, наречена The Cube (Кубът), предназначена за измерване на електро-акустиката.

“The Torture Chamber” (Камерата на изтезанията) е основно звено в Кубът, колкото и брутално да е това название. Там се тества издръжливостта на устройството, като се подлага на екстремни температури и звукови вибрации. Дизайнери и инженери дори използват човешка пот, за да изследват реакцията на даден продукт на мастната секреция на човешката длан.

Съдейки по фотографията на Уайпър, тази отдаденост към материалите, винаги актуална тема в историята на датската фирма, е присъща на много по-млади и по-големи компании, който определят насоката на персоналните технологии.

Bang & Olufsen колекция.

Bang & Olufsen поглеждат отвъд продукцията на изделия с кратък жизнен цикъл и създават устройства, които не предразполагат потребителя към желание за ъпгрейд. Други компании може да твърдят същото, но най-вероятно нямат фотографията, за да го докажат. Класата на датските майстори на кристалния звук си проличава във всеки един кадър – както и във всеки един продукт, който те имат наличен на пазара.

В iMagazin също сме обръщали внимание на изящната класа на Bang & Olufsen. Може да прочетете нашите обстойно ревюта на преносимата колона Beolit 15, фантастичният BeoPlay A6 или слушалките за изтънчени аудиофили – BeoPlay H2.

Добави коментар